woonschip de Levantus

publieksprijs woonboot van het jaar 2018

ROXA-03-st
ROXA-15-st
ROXA-22-st
ROXA-05-1
ROXA-06-1
ROXA-01
ROXA-21-st
ROXA-26-st
ROXA-20-st
uit het jury rapport

De grote meerderheid van de stemmen op de website www.woonbootvanhetjaar.nl ging naar Amsterdam, waardoor woonschip Levantus zich de winnaar van de Publieksprijs Woonboot van het Jaar 2018 mag noemen.

De stalen spits Levantus laat zien hoe je een haast rechttoe rechtaan en kaal vrachtschip omtovert tot fantasierijke en in elkaar overvloeiende ruimtes. De grote hoogte krijgt gelaagdheid door een bijna boot brede trap naar het achterdek, die dubbelt als tribune waarop je allerlei zitjes naar eigen zin en inzicht kunt inrichten. De trap tredes blijken lades en er gaat zelfs een complete kamer in schuil. De patio halverwege het schip loop je binnen nadat je je voeten veegt op het bureaublad van een werkplekje. Deze inpandige ruimte biedt privacy op een ligplaats waar de beide buren haast langszij liggen. Ook in horizontale zin zit het schip slim in elkaar: de keuken is tegelijkertijd gang en ook de entree is dubbel benut: links de voordeur van de woning, rechtsaf naar het kantoor en de logeerkamer. De B&B onder het voordek van het bijna 40 meter lange vrachtschip heeft zijn eigen ingang. De bewoners hebben zowel dat gastenverblijf als hun thuis nauwkeurig ingericht, zodat je oog steeds op een nieuw designobject of afwerkings detail valt. Een met veel vernuft tot gezellig huis ingedeeld schip waar de liefde vanaf spat.

ROXA-13
ROXA-04
ROXA-10
ROXA-25
ROXA-23-st-1
ROXA-24-st-1
ROXA-08
ROXA-07
waardevolle details

Karakteristiek voor het casco van deze franse spits waren de kleine raampjes net onder het dek helemaal achterop het schip, een ronding in de aanzet van het basement van een opbouw. Verder heeft het een hele rechte (bijna stijve) romp.

Met de gebruikmaking van de beperkte ‘waardevolle’ details van dit schip zijn de opbouwen op het schip ontworpen. Alle hoeken hebben galante rondingen gekregen als kopie van een hoek die we aantroffen wat het schip wat minder stijf maakt. De mooie raampjes vlak onder het dek achterin zorgen voor mooi licht en ventilatie in de slaapkamer in het achterschip. Met de nieuw vormgeven opbouwen is een matrozenverblijf, een theehut en een stuurhuis gemaakt. Ze maken het casco wat galanter doordat ze afgeschuind zijn en geen scherpe hoeken hebben.

Het schip heeft een opgang gekregen in het ruim via een trap naar beneden. Hierdoor bevinden zich twee entrees aan de zijkanten beneden aan de trap. De eerste gaat naar een los te gebruiken werkruimte/studio. De ander gaat naar het woongedeelte. Vlak na de entree van de woning bevind zich een grote patio tegenover de keuken. Hiermee is veel licht gebracht in het donkerste deel van het schip. Je woont hier rondom de patio.

De trap de patio in functioneert ook als werkplek in de zomer aan de geopende deuren. De ruimte onder de patio is een soort grote voorraadkast tegenover de keuken. Het leuke is dat de keuken zo functionele gebruiksruimte en verkeersruimte in één is.

In het theehuis is een tribune trap gemaakt richting het stuurhuis. Ook hier in de functionele trap ook tot een verblijfstrap gemaakt. Het nodigt uit op de trap te gaan zitten. Vanuit hier overzie je de hele ruimte en kijk je altijd richting het daglicht. Onder het stuurhuis zit een berging, kledingkasten, badkamer en slaapkamer.

De slaapkamer zit gezellig in de kont van het schip op de meest private plek. Het stuurhuis is als zitje te gebruiken grenst aan de openslaande deuren met een terras dat verdiept is aangelegd in het dek. De verhoogde randen werken als zitplek waar met kussens en een optioneel windscherm een fijn zitje vol op de zon zit. Omdat de schepen op de Levantkade dicht op elkaar liggen is dit plekje heerlijk om te vertoeven zonder teveel contact met buren.

In het matrozen verblijf is via het voordek een gastenverblijf gemaakt waar ook de ronding van het schip zichtbaar is gebleven en voorzien van een bed.

Het schip heeft naast een warmtepomp met een bron in het water gekregen. Er zijn warmte panelen en pv panelen op het nieuwe dak van het ruim gekomen. Daarmee is dit volledige nieuwe schip naast goed geïsoleerd ook heel duurzaam verwarmd. Het is naast erg comfortabel ook een energetisch efficient schip is geworden. 

Het belangrijkste element is dat je in alles ziet dat er hier met heel veel liefde in gewoond wordt. Het is een heerlijk schip met grote ruimtes, maar ook verschillende plekken geworden waar je alleen, samen of met gasten fijn kunt verblijven. Ook is het een boot die uitnodigt om gedurende de seizoenen verschillend gebruik van te maken. In de lente woon je rond een patio met open deuren en waar je uit de wind privé kunt zitten. In de zomer zit je op het achterdek te genieten van de lange avonden privé en bij de zwemtrap. In de winter zit je in de buik van het schip bij de kachel met overdag ook met veel licht uit dakramen, denramen en patrijspoorten.

opdracht

Woonboot, Levantkade, Amsterdam

opdrachtgever

Particulier

ontwerpteam

Egbert Duijn architect+

bouwer

Werf Moed en Van Gulpen (sinds 1 januari 2019 SRF), Harlingen

nieuwsgierig? ― © Egbert Duijn